سفارش تبلیغ
صبا ویژن
</

 

این وبلاگ آماده پاسخ گویی به تمام سئوالات و شبهات اعتقادی ، قرآنی ، فقهی ، فلسفی و حدیثی می باشد
 

 

چراخداوند در قرآن برای خودش گاهی از ضمیر'أنا'و گاهی 'نحن'استفاده - پاسخ به پرسش ها و شبهات قرآنی

 

تماس سایت های مشابه قرآنی فلسفی فقهی زنان حدیثی تربیتی اعتقادی

محمدرضا بهروز :: 84/11/26:: 11:22 صبح

تعبیر "نحن"در مورد خداوند ممکن است برای بیان عظمت و قدرت باشد، زیرابزرگان هنگامی که از خود سخن می‏گویند، نه فقط از خود که از مأمورانشان نیز خبر می‏دهند، و این کنایه از قدرت، و عظمت و وجود فرمانبردارانی در برابر اوامر او است.{1} بنابراین در ضمیر متکلم مع الغیر (نحن و نا) نظر به واسطه و اسباب است مانند جبرئیل که وحی خدا را می‏رساند، ملک الموت که جان انسان‏ها را می‏گیرد، فرشتگان مأمور رزق و سایر مدبر ال امر که در طول فاعلیت خدا قرار دارند لذا در جائی که نحن از افعال خداوند مانند رزاقیّت، خالقیت، اماته، احیا و فرستادن وحی است، معمولا" از ضمیر متکلم مع الغیر استفاده شده است، مانند "نحن نزلنا الذکر"{2}"انا اوحینا الیک کما اوحینا الی نوح "{3}"نحن نقص احسن القصص بما اوحینا الیک "{4}"نحن نرزقکم "{5}"نحن نرزقهم "{6}"و ان من شیالا عندنا خزائنه و ما ننزّله الا بقدر معلوم و ارسلنا الریاح لواقح فانزلنا من السمأ مأ" فَاَسقیناکموه و اِنّا لنحن نحی و نمیت "{7}"و لقد خلقنا الانسان "{8}"و الجّان خلقناه"{9}"نخلقکم من مأمهین"{10}"انا اعطیناک الکوثر"{11} و///

 امّا جایی که سخن از عبادت بندگان و پرستش خداوند است، ضمیر متکلم وحده آمده است مانند: "ایای فاعبدون"{12}"لا اله الا أنا فاعبدون "{13}"أنا ربکم فاعبدون "{14}"اننّی انا الله الا أنا فاعبدونی "{15}"و اعبدونی هذا صراط المستقیم"{16}"یعبدونی"{17}و///

 و نکته مهم و دقیقی است آنجا که سخن از عبادت است خداوند فقط از خودش سخن می‏گوید تا بندگان عبادت را خالص برای او بجا آورند اما آنجائی که دیگر سخن از عبادت نیست بلکه از خالقیت ورازقیت و اماته و احیأ ضمیر به صورت جمع آورده شده که نشانگر بیان سلسله علل مختلف اداره جهان است که همگی مأموران الهی و به فرمان او عمل می‏کنند/

 علاوه بر آن آوردن جمع نشانه بزرگی و عظمت شخص است شاید آوردن جمع بدان جهت بوده که مردم پی به عظمت خدا ببرند گر چه آوردن هم خود نشانه عظمت و بزرگی است.{18}

پاورقی:

 [1].تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی و همکاران، ج 27 ص 377، دار الکتب الاسلامیه/

 [2].حجر، 9

 [3].نسأ، 163

 [4].یوسف، 3

 [5].انعام، 151

 [6].اسرأ، 31

 [7].حجر،21 - 23

 [8].حجر، 28

 [9].حجر، 27

 [10].مرسلات، 20

 [11].کوثر، 1

 [12].عنکبوت، 56

 [13].انبیأ،25

 [14].انبیأ، 92

 [15].طه، 14

 [16].یس، 61

 [17].نور، 55

 [18].منابع: قرآن کریم سوره بقره 186، حجر 49، صافات 11، مریم 67، واقعه 57، انعام 151، طه 132/

 

 



 

 

پاسخگویی زنده

 

 

لوگوی دوستان



 

 

لینک دوستان

 

پاسخ به پرسش ها و شبهات حدیثی
پاسخ به پرسش ها و شبهات حقوق زنان
پاسخ به پرسش ها و شبهات فقهی
پاسخ به پرسش ها و شبهات فلسفی

 

 

 

:: آرشیو ::

:: کل بازدید ها ::

206351

 

::بازدید امروز ::

49

دی 1384
بهمن 1384
خرداد 1385
تیر 1385
بهار 1386
پاییز 1385
تابستان 1385

::جستجوی وبلاگ::

 

:جستجو

با سرعتی بی‏نظیر و باورنکردنی
متن یادداشت‏ها و پیام‏ها را بکاوید!

 

::اشتراک::

 

 

::وضعیت من در یاهو::